duminică, mai 15

Vreau sa-mi schimb masina



Ma tot bate gandul sa imi schimb masina. Acum conduc un Logan din 2007 disel care nu e pe numele meu. Sunt super multumit de masina asta, insa serviceul a inceput sa manance din ce in ce mai multi bani. Elemente de directie, ambreaj, discuri de frana. In rest 2 baterii schimbate, cateva becuri H4, solutie de spalat parbrizul si ceva peste 6 tone de motorina daca am calculat corect la ora asta.

Exclud din start sa iau o masina second hand. Singura varianta posibila, doar daca gasesc o super masina de ocazie cu putini kilometrii (50-100) castigata pe la vreun concurs pe care sa o vanda norocosul. Sunt de parere ca o Dacie noua va fi mereu mai buna decat o masina cu 150.000 spre 200.000 de kilometrii si vreo 5 ani vechime.

Bani nu am sa o iau cash, eventual un avans de vreo 2.000 de euro si cu un tichit rabla si restul credit. Si cum nu sunt foarte inconstient incat sa nu ma gandesc si la viitor, nu vreau sa ma intind prea mult, asa ca nu ma vad sa imi iau o masina mai mult de 13.000 de euro pe care sa o tin in parcare pentru ca dupa ce platesc rata nu mai am bani de benzina. Pana aici ma inscriu frumusel in profilul pentru Prima Masina: nu am masina pe numele meu, am pana in 35 de ani si vreau vreo 13.000 de euro.

In ceea ce priveste masina, nu e chiar greu de hotarat, odata stabilite limitele de mai sus. Inainte sa zic ce masini s-ar incadra in bugetul meu, sa mai pun un filtru. Dupa 9 ani de Dacia Logan, vreau tot un sedan sau un break: o masina cu un portbagaj maaare, doar sunt roman si sunt obisnuit sa bag in portbagaj tot ce imi trece prin cap. In plus, vreau o masina economica, nu am nevoie de sute de cai putere. Dupa 9 ani cu 60 si ceva de cai obositi, un motor cu 90-100 de cai putere mi se pare suficient. Si as vrea benzina dupa atatia ani cu motorina, dar cu conditia sa fie un motor turbo.

Variante nu sunt deci prea multe:
Dacia Logan
Dacia Sandero Stepway - mi se pare minunat din punct de vedere estetic, insa ar fi un sacrificiu destul de mare la portbagaj
Dacia Duster (mai neechipat)
Skoda Rapid sau Seat Toledo (de parca ar fi masini diferite)
Skoda Fabia Combi
Citroen C-Elysee sau Peugeot 301 (la fel ca in cazul Toledo/Rapid, in fapt aceeasi masina cu mici modificari estetice)
Renault Clio Estate
Fiat Tipo
Kia Ceed SW

Tinand cont ca versiunea pe care am ochit-o de la Dacia (Laureat 0.9 TCE cu Pack Securite si Pack look, fara navigatie si nemetalizata) este un pic mai putin de 11000 de eur si ca oricare din modelele de mai sus la un nivel de echipare similar este cu vreo 1000 de euro mai mult nu prea am motive sa ma indrept spre o alta marca. In plus mie chiar imi place noul Logan iar experienta mea cu Dacia a fost cat se poate de buna si costurile de service rezonabil.

Deci stiu ce masina vreau, stiu ce buget vreau, acum sa spun si ceea ce m-a facut sa scriu acest post. Banii. Faceam simulari de credite pe Prima Masina cu suma de 40.000 de lei. Am facut la CEC, Banca Transilvania si la BRD.  Diferenta intre ele e de vreo 5 lei, rata fiind in jur de 740 lei. E drept, nu m-am uitat la ce comisione initiale erau, ci doar la valoarea ratei lunare.
Surpriza am avut-o insa cand am facut aceeasi simulare si la Banca Transilvania si am obtinut o rata de 783 lei, in conditiile la care la ratele de la prima simlare, este obigatorie si incheierea unui polite CASCO. Am facut si o simulare de Casco pe un site care vinde asigurari auto si cea mai ieftina pentru un Logan de 11.000 euro era in jur de 500 de euro cu plata lunara, deci vreo 200 lei pe luna. Ceea ce inseamna ca efectiv costul unei rate ajunge 940 de lei. Adica semnificativ mai mult decat un credit auto clasic.
Nu vad care este avantajul acestui program si cum incurajeaza el achizitia de masini noi, in conditiile in care costul total este mai mare decat pentru un credit auto clasic cu avans de 15%. Avansul de 5% nu este un avantaj efectiv al programului, sumele despre care este vorba fiind destul de mici. Poate decat sa se adreseze celor care nu au bani de avans, poate ar fi fost mai bine sa se adreseze celor care au 3-6.000 de euro si vor sa isi ia o rabla de marca sa ii convinga sa isi ia o masina de 15.000 de euro noua cu un credit. In plus, diferenta intre 5% si 15% pentru un credit de 13.000 de euro nici macar nu e extrem de mare, este de 1.200 de euro, de la 1.950 cu avans 15% la 650 cu avans 5%. Si sa nu imi sara in cap nimeni cand spun ca avansul solicitat nu e atat de mare, diferenta de 1.200 de euro reprezinta ceva mai putin de 6 rate+CASCO pentru un credit de 40.000 de lei. Asa ca, cineva care vrea sa faca o astfel de achizitie, ar putea 6 luni sa economiseasca valoare ratei si apoi sa faca achizitia.

Dupa toate calculele din seara asta, cel mai probabil voi mai strange ceva bani de avans, chiar daca asta inseamna sa amand achizitia pana in 2017. Nu ma grabesc, am o masina inca buna iar amanrea va insemna sa obtin o rata mai mica si deci mai usor de platit.

Un comentariu:

  1. Salut,

    Pana la urma ti-ai mai luat masina? Si eu sunt in dubii cu privire la acest credit mai ales ca dureaza intre 1 si 2 luni pentru perioada de asteptare.

    La creditul auto nu trebuie sa faci casco?

    RăspundețiȘtergere