vineri, august 7

Frauda la telefon: Falsul angajat al operatorului



Poate cea mai intalnita frauda careia ii cad victime persoane fizice (dar pot fi victime si societati comerciale) sunt situatiile de phishing in urma carora sunt reincarcate cartele prepay de pe abonamentul victimei.
Am gasit doua postari mai vechi, dar foarte bine explicate, ce relateaza tentative de phsihing dar si cateva semene care i-au dat de gol pe fraudatori:
Bogdan Stan, Stop fraudelor telefonice! – este relatata o tentativa de phishing cu victima persoana fizica (doar ca el nu incurajeaza sa mergi la politie, mai jos discutam si acest aspect)
Dan Virtopeanu, Distractie maxima la o incercare de teapa prin telefon – o tentativa de phishing fata de o persoana juridica, dejucata de potentiala victima.
Pe scurt, suna telefonul, nu neaparat cu numar ascuns, cineva se da drept angajat al firmei de la care ai abonamentul la mobil, iti spune o poveste (care poate diferi: o eroare la factura, ai castigat un concurs, setarea telefonului, etc) si te pune sa apesi diverse combinatii de taste pe telefon pentru a corecta factura/confirma castigul, etc.
Aceste combinatii de taste, pentru Orange, Vodafone si Telekom incep cu *100*.

CUM RECUNOSTI FRAUDA SI CUM TE PROTEJEZI?

1. Fiti atenti la numarul care va suna. De regula, firmele de telefonie nu suna cu numar ascuns, ci suna de pe numere de fix din retelele proprii (0x21/0x31/0372/0374).
Un material care se cheama Cum recunosc un operator Vodafone?, este publicat pe siteul Vodafone, un material care poate ar trebui citit de orice abonat Vodafone si rubrica care poate ar trebui sa existe pe siteul oricarui operator de telefonie.
2. Operatorii nu te pun sa testezi coduri pe telefon, decat daca tu le soliciti suport pentru setarea telefonului.
3. Nu comunica informatii confidentiale (serie CI, CNP, etc), “negociati” cu operatorul alte informatii prin care sa vi se faca identificarea (tipul abonamentelor, data de nastere, numarul de abonamente si tipul lor, etc)
4. Schimba-ti parola contului. Aceasta este o parola standard, serie de CI sau CUI. In cazul persoanelor juridice, practic parola este publica.

ESTI VICTIMA UNEI ASTFEL DE INSELATORII: CE ESTE DE FACUT?

Se poate intampla oricui sa fie pacalit. Insa nu trebuie sa te compatimesti si sa nu faci nimic. Chiar daca de cele mai multe ori in cazul inselaciunilor ce presupun reincarcarea unui numar prepay valoarea pagubei este mica, sa zicem 10 euro, gandeste-te ca tu nu esti singurul, ci este posibil sa mai fie inca 9 ca tine si impreuna, in doar cateva minute, ati oferit 100 de euro unei infractor.
1. Anunta-ti operatorul de telefonie mobila, alege de aici metoda cea mai convenabila sa iti contactezi operatorul. Nu este nevoie sa astepti la serviciul clienti, poti da un mail sau completa un formular online.
Este foarte util sa comunici data si ora aproximativa a apelului, numarul care te-a sunat (daca nu a fost cu numar ascuns), numarul pe care ai fost sunat.
2. Chiar daca pare inutil sa mergi la Politie, gandeste-te ca pana la urma doar Politia poate lua masuri impotriva acestor infractori. Daca te limitezi sa iti anunti operatorul si acesta blocheaza numarul care te-a apelat, gandeste-te ca cel care te-a pacalit pe tine, ramane in libertate, isi cumpara alt SIM si in 10 minute o ia de la capat!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu